Narva Art Residency turns 10!

Narva Art Residency turns 10!

Narva Art Residency is celebrating its 10th anniversary on February 19, 2025 – a whole decade of art, connections, and creative ideas! For this occasion, we have collected interesting snippets from statistics and a good amount of quotes from board members, partners and supporters of NART, our artists-in-residence, Google feedback, and Ukrainian refugees who have stayed at NART.

The anniversary mood will continue as we will celebrate it throughout the year. Parties and other events will follow soon. We’ll let you know when the plans are ready. 

Congratulations to all of us!

FACTS ABOUT NART

▶︎ In ten years, NART has hosted about 140 artists. Most of the artists have stayed in Narva for 1-2 months. Some residencies have been just for a week, but the longest residency was 4 months long.

▶︎ Artists-in-residence have come to the Narva Art Residency from all over the world. Of course, there are guests from the Baltics and Finland, and from different corners of Europe. But many residents have come from countries on other continents, such as Chile, Colombia, South Korea, Japan, Bangladesh, Mexico, India, South Africa, Pakistan, Brazil, etc.

▶︎ Over the past few years, we have been collecting feedback from our artists-in-residence and mini-residents who stay in Narva for a shorter period-of-time. They rated their residency experience on a 10-point scale, and the average score is 8.7.

▶︎ Since 2014, approximately 50 exhibitions have taken place in the Kreenholm director’s villa. Among them are exhibitions that filled the entire house, as well as exhibits that fit into one room.

▶︎ The most popular exhibitions have been Tõnis Saadoja’s exhibition in 2014, and the VGA (Video Games and Arts) exhibition in 2022. Both had around 1500 visitors.

▶︎ During these 10 years, countless events have taken place in and organized by the Narva Art Residency. For example, in 2022 there were around 80, in 2023 around 110, and in 2024 around 130 events. The most popular event was probably the Artist’s Day in Kreenholm on June 2, 2024, which was attended by over 700 people.


QUOTES

The quotes come in original languages.

◼︎ “Narva kunstiresidentuur on kümme aastat olnud avatud maja Euroopa piiril, traditsiooni ja eksperimendi vahel. Kunstiakadeemia jaoks on see koht, kus dialoogidest sünnivad uued tähendused meie kultuurimaastikul. Palju õnne juubeli puhul!” – Anne Pikkov, EKA õppeprorektor ja Narva kunstiresidentuuri juhatuse liige

◼︎ “Seda maja nägin esimest korda 2013. a suvel, kui Jaanus Mikk näitas toonasele kultuuriministrile Kreenholmi erinevaid hooneid, sest parasjagu otsiti ruume teatrikeskuse jaoks. Fuajeesse sisenedes oli mu esimene mõte, et see oleks ideaalne koht residentuuriks. Peagi kohtusin Tallinnas maalikunstnik Tõnis Saadojaga. Tõnis valmistas parajasti ette maaliseeriat ja otsis mahajäetud maja, kus seda eksponeerida. Rääkisin talle tühjana seisvast direktori villast Narvas. Tõnis sõitis kohe maja vaatama ja pisut enam kui aasta hiljem oli SA Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse toel näitus Narvas avamiseks valmis. Residentuuri mõte ei olnud selle ajaga ka kuhugi kadunud. Kunstivaldkonnas maad kuulates, kas leiduks asutusi, kes ühendaks residentuuri loomiseks jõud, jõudsime kunstiakadeemia rektor Signe Kivini, kes pakkus välja, et EKAl on just sellisteks asjadeks sihtasutus olemas. Nii juhtuski, et üks asi viis teiseni ja residentuur sündis lõpuks EKA sihtasutuse juurde.” – Maria-Kristiina Soomre, Kultuuriministeeriumi kunstinõunik

◼︎ “Head energiat Lätist, Leedust, Soomest, Saksamaalt, Prantsusmaalt, Poolast, Ühendkuningriigist, Tšiilist, Kolumbiast, Ukrainast, Zimbabwest,  Austraaliast, Šveitsist, Venemaalt, Albaaniast, Lõuna-Koreast, Jaapanist, Bangladeshist, Mehhikost, Indiast, Ameerika Ühendriikidest, Itaaliast,  Austriast, Islandilt, Ungarist, Serbiast, Taanist, Hollandist, Lõuna-Aafrika Vabariigist, Kanadast, Hispaaniast, Pakistanist, Portugalist, Brasiiliast, Tšehhist, Belgiast, Iisraelist, Norrast, Rootsist ja mujalt Eestist. Tulvil energiat NART.” – Jaanus Mikk, Narva Gate OÜ juht, Narva kunstiresidentuuri juhatuse liige

◼︎ “NART on üks paikadest, mis inspireeris meid Station Narva festivaliga alustama. Keskkond, kus ajalooline arhitektuur, kunst, loovus, julgus ja koos tegemise tahe loovad tunde, et kõik on võimalik. NART tõestab iga päev, et erinevad kunstivormid, ühtehoidev kogukond ja “teeme ära” mõtteviis loovad samm-sammult positiivset muutust, mis imelisel kombel tõmbab magnetina sellesse soojust ja nutikust kiirgavasse paika kõige eripalgelisemaid inimesi maailma metropolide kunstnikest kohalike noorte ja baabuškateni. Soovime südamest jõudu, ootame, et peagi taas koos midagi ägedat korda saata!” – Helen Sildna, Station Narva ja TMW juht

◼︎ “Narva Kunstiresidentuur on justkui Narva linna mikrokosmos – üks peegeldab teist. Läbi residentuuri arhitektuurilise kehandi kõndides, on võimalik kogeda erinevaid ajaperioode – ajamahtusid. Seal on ruume, mis on hiljuti renoveeritud, ja teisi, kus on paljastatud enam kui sajandi vanused algupärased tellised. See on ajamasin, mis võimaldab justkui pidevat teel olekut – kuid, mis ühtaegu taasloob iseennast pärast igat kohtumist aina uuesti ja uuesti”. – Ann Mirjam Vaikla (2019), NARTi juhataja aastatel 2017-2021

◼︎ “Briti Nõukogul on olnud siiralt hea meel näha nende 10 aasta jooksul, mil me oleme teinud tihedat koostööd, kuidas kunstiresidentuurist on kasvanud välja kohalikke kogukondi ning eesti- ja välismaiseid kunstnikke liitev koht, kuhu kõik inimesed, olenemata vanusest, huvidest või emakeelest, on teretulnud. Narva südames seotakse kokku nii rahvusvaheline kui ka kohalik armastus kunsti ja kultuuri hoidmise ja loomise vastu.” – Ursula Roosmaa, Briti Nõukogu Eesti esinduse juhataja

◼︎ “Kui ma 2014 aasta kevadel esimest korda Joala tänavale jõudsin, oli ilus päikeseline ilm. Meeles on tolmused aknad nagu nad varakevadeti ikka on, kui ärkav kevad end lahti pakkima hakkab ning talvepimeduses tekkinud vaikelud välja valgustab. Ma tulin Tallinnast, tõenäoliselt autoga, kaasas kaamera ning telefoninumber, millele helistades pidin kokku saama Jaanusega, kes mulle Kreenholmis erinevaid ruume näitab. Maria-Kristiina Kultuuriministeeriumist oli kuulnud, et ma otsin oma tulevase näituse jaoks liigendatud planeeringuga ruume, kus saaks toast tuppa liikuda. Ja tema selle tutvumise ka korraldas meile. Ma sain Joala tänaval käia kahes tühjas majas. Ühes olid kabinetid – pooltühjad, tühjad ning möbleeritud – kõigil suured valged uksed paokil nagu Hammershøi maalidel. Need olid sellised ruumid, mille puhul öeldakse, et nagu ajamasinasse oleks sattunud. Ruumid, mis on aastate eest jäänud seisma täpselt nii nagu viimane lahkuja nad jättis. Ja tihti jääb mulje, et lahkuti pigem kiirustades ja pigem juhuslikult, sest nii palju jäi korrastamata, lihtsalt niisama seisma – telefon, kaustikud, prügikorv, toolid, peegel riiulil, võtmed lukuavades, kaablid põrandal, kalender seinal.

Tänases NARTI majas (mille kohta 2014 aasta päikselisel pärastlõunal öeldi kas peamaja, raamatukogu või villa, täpselt ei mäleta) olid helekollase läikiva värviga kaetud krohvitud seinad, mis nurkadest pragunesid ning kohati ka põrandale olid varisenud. Majas oli niiske ja jahe. Pigem hämar. Osa hoovipoolseid aknaid oli plaatidega kaetud. Ühes suuremas ruumis olid seintel mingid stendid. Oli palju tolmu, oli tunda üksindust ja mahajäetust. Raamatukogu oli välja kolinud 9 aastat tagasi. Ma ei mäleta, kas ma käisin esimesel korral kohe üleval kinosaalis ja piilusin pööningule või oli see hiljem, kui käisime juba suurema seltskonnaga, aga selle maja mastaap võlus mind kohe ja esialgu vist sedavõrd, et kahtlustasin, kas see minu kammerliku näituse jaoks mitte liiga suur pind ei ole. Aga tagasiteel sai selgeks, et see pakkumine tuleb vastu võtta. Et see ruum on ju tegelikult palju parem kui loota oskasin.

Edasi liikusid asjad väga kiiresti. Ma kõike ei mäleta ja kõigest ei jõua kirjutada, aga suur elamus oli, kui Jaanus Kreenholmist teatas, et ruumid on koristatud ning muuseas eemaldati seintest ka pragunev krohv, mis tõi nähtavale punased tellisseinad. Ma ei osanud unistada, et keegi nii põhjalikult selle ruumi ette võtab, aga siis olid puhastatud ka põrandad ning mul oli au valida põrandavärvi toon. Mäletan, et katsetasin Tallinnas oma ateljees paari värvikaardi ja papist tehtud moodulitega ning valitud ta sai. 

Mul oli näitusel 5 maali, millest igaüks eraldi ruumis. Iga maali valgustas üks lamp ning majas olid siin-seal lakke jäänud veel üksikud klaaskuplid, mis õhtu saabudes süüdati. Näituse pealkiri oli “Arhitektuurifoto väikese poisiga. Õlimaalid lõuendil”. Alati kui ma mõtlen nende tööde peale, mõtlen ka NARTi ruumidele, mis said selle näituse orgaaniliseks osaks, sest muud veel polnud. See maja oli nagu suur kõlakast minu maalidele. Ja seda maja kutsuti näituse avamise ajal Carr’i villaks Kreenholmi omaniku John Carr’i järgi, kes selle maja ehitas.

Pärast seda on palju muutunud, tekkinud on institutsioon ja residentuur, omamoodi Narva maamärk. Olen korduvalt seal majas käinud ja alati natuke teistsuguses kui eelmistel kordadel. Meeles on Laurentsiuse ja Paul Kuimeti isikunäitused, lavastus Oomen Kreenholmis, tudengite suvepraktika hindamine ning vaimulike laulude esitus residentuuri köögis. Üks soome helikunstnik nimelt jutustas oma lõunasöögi ja viinapitsi kõrvale anekdoote soome usundiloost ning laulis imeilusti vanu kirikulaule. Keldrikorrusel said peavarju Ukraina sõjapõgenikud. Tahaks öelda, et olid ajad, aga tuleb öelda, et on ajad. NART asub täiesti hullumeelses kohas ja see, mis tundus 2014. aasta kevadel perifeerne linnaserv, on tänaseks tuline piir kultuuri ja vägivalla vahel. Vaikelu ajad on sedapuhku möödas, aga kultuuri aeg loodetavasti veel pikk. Loodetavasti veel pikemgi, kui täna loota oskame.” – Tõnis Saadoja, maalikunstnik

◼︎ “It was unique and magical experience, deeply intertwined with the atmospheric richness that feels almost otherworldly. The whole Narva spaces feels like a place where the “very tissue of reality” bends or feels fluid. In general is was nonstop overhelming experience with meeting of other artists (which normally happens to me pretty rare). Finally what I have is a deeply feeling of gratitude to whole things which happened” –  Irena Tishenko, artist-in-residence 2024

◼︎ “The experience was extremely rewarding, exhausting in a good way but at times frustrating. I was very glad to meet the other artists making public artworks and felt we connected on many levels, almost like a family!” – Simon Whetham, artist-in-residence 2024

◼︎ “My experience was a good learning experience as I got to go outside my comfort zone. I got a chance to express my self verbally outside my artwork, through workshops and public lectures that I did. This was very important to me as it built my confidence for public speaking. Another important aspect was meeting the Narva community and learning about the history of the place.” – Zacharaha Magasa, artist-in-residence 2024

◼︎ “My experience was overall excellent. It was productive in completing my projects, and balanced with needed solitude to focus, but at the same time social events with a magnificent New Year’s party. There was also camaraderie amongst other residents and staff. It was very meaningful to return and felt like coming back home. I was also pleased and happy to stay in the same room as on my first residency, which gave a sense of being grounded with the familiar. It was a winter wonderland outside the entire time. Experiencing the residency and Narva in the winter was an unforgettably beautiful experience.” – Andrea Stanislav, artist-in-residence 2023

◼︎ “I am happy for an opportunity to spend time and work in Narva Art Residence. The building is nicely renovated and inspiring. It has up to 30 beds (two huge rooms in the cellar area, one private apartment type place and 1 small separate room), fully equipped kitchen, 4 bathrooms, sauna, 4 showers and several working spaces. There’s a small selection of art related books, a piano and concert hall. You have an opportunity to use technical equipment as well. Make sure to visit near by Kreenholm manufacture area as well.” – Pille Alasi, Google review

◼︎ “Слов нет, остались одни эмоции. Очень интересное, пропитанное историей здание. “Каждая комната сама по себе инсталяция.  Очень атмосферно и даже умиратворяюще комфортно.” – Анонимный посетитель, гостевая книга

◼︎ “Я выехал из ЛНР и словно вернулся в мир людей из ада! Спасибо добрым отзывчивым людям  за приём! Моему счастью и радости нет предела.” – Евгений, беженец из Украины

◼︎ “Мы благодарны за всё, мега круто, интерактивно, аутентично, культурно, исторично.. Вы дали нам силу.” – Анжела, беженец из Украины

◼︎ “One of the best places in Estonia. Always something interesting is going on.” – Rodion Krjutškov, Google review

◼︎ “The cultural pulse of Narva!” – Corentin JPM Leven, artist-in-residence, Google review

◼︎ “Narva kultuurielu rikastav kiirelt populaarsust koguv residetuur. Soovitan kunstnikele kandideerida ja huvilistele aktiivset külastust!” – Elize Hiiop, Google’i tagasiside

◼︎ “Põnev ajalooline maja ja kunstinäitused. Soodne ja vahetusjalatsitega.” – Juri Raudsepp, Google’i tagasiside

◼︎ “Art residence вдохнула новую жизнь в это здание. Проводят выставки мероприятия. Очень уютная и домашняя атмосфера. То чего не хватало Нарве.” – Alexander Ivanov, Google отзыв